PLAN DE URGENŢĂ | |
2022: PLANUL DE URGENŢĂ EXTERNĂ AL S.C. GA PRO CO CHEMICALS | Download [fisier word] |
MODELE/FORMULARE | |
Formular de Notificare Activitate | Download [fisier excel] |
Formular Notificare Accidente Majore | Download [fisier excel] |
Model informare publica | Download [fisier word] |
INFORMATII CARE TREBUIE COMUNICATE PUBLICULUI | |
SC GA PRO CO CHEMICALS SA SAVINESTI | Download [fisier pdf] |
SC KOBER SRL D-va Rosei | Download [fisier pdf] |
SC KOBER SRL punct de lucru Turturesti | Download [fisier pdf] |
SC OSCAR DOWNSTREAM SRL Depozit de carburanti Roman | Download [fisier pdf] |
Problematica protecţiei şi pregătirii pentru situaţii de urgenţă abordată pornind de la premisa că protecţia, pregătirea şi asistenţa împotriva pericolelor reprezentate de producerea dezastrelor naturale sau tehnologice reprezintă un drept fundamental al fiinţelor umane, la fel ca dreptul la viaţă şi la sănătate Managementul serviciilor de intervenţie în situaţii de urgenţă este şi devine pregnant un instrument umanitar atunci când trebuie să se răspundă unor situaţii de urgenţă, determinate de cauze naturale, antropice şi/sau conflictuale, prin măsuri şi acţiuni complete, efective, de salvare şi asistenţă umanitară a victimelor şi a celor aflaţi în situaţii-limită de protejare a valorilor de patrimoniu şi a proprietăţilor în general şi de refacere a mediului înconjurător. În acest context, protecţia civilă este o componentă a domeniului umanitar şi acţiunile specifice vizează preîntâmpinarea şi prevenirea situaţiilor specifice de urgenţă sau criză provocate de dezastre naturale sau antropice, elaborarea şi asigurarea măsurilor de reducere a riscurilor, de limitare şi înlăturare a efectelor dezastrelor, participarea la acţiunile de refacere după perioadele de criză, fiind totodată principalul agent implicat în elaborarea şi realizarea planurilor naţionale şi locale în domeniu. Protecţia civilă îşi îndeplineşte misiunea umanitară contribuind în mod specific la dezvoltarea durabilă, conservarea şi afirmarea speciei umane pe un suport material adecvat. Fazele managementului de urgenţă sunt:
În cadrul juridic şi organizatoric actual şi pentru perspectiva pe termen mediu şi scurt, în situaţii de normalitate, conducerea serviciilor de intervenţie în situaţii de urgenţă acţionează prioritar pentru instituirea, funcţionarea şi perfecţionarea unui sistem viabil şi adecvat de pregătire a propriilor structuri, a populaţiei, economiei şi teritoriului pentru a face faţă situaţiilor de urgenţă.
Potrivit prevederilor Legii nr. 481/2004 *** Republicată privind protecţia civilă, înştiinţarea, alarmarea şi avertizarea are ca principale scopuri:
În vederea eficientizării activităţii de avertizare şi alarmare a populaţiei precum şi pentru asigurarea perfecţionării privind fluxurile informaţionale, în conformitate cu cerinţele prevăzute în OMAI nr. 1259 din 2006 pentru aprobarea normelor privind organizarea şi asigurarea activităţii de înştiinţare, avertizare, prealarmare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă, reprezentanţii administraţiei publice locale cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă au următoarele obligaţii:
Activitatea de evacuare a populaţiei vizează protejarea vieţii cetăţenilor în cazul producerii situaţiilor de urgenţã prin evacuarea acestora în spaţii identificate din timp sau în tabere de sinistraţi, unde le pot fi asigurate condiţiile necesare de subzistenţă. În acest domeniu inspecţiile de prevenire desfăşoară următoarele activităţi:
Protecţia prin adăpostire a populaţiei se asigurã în adăposturi construite din timp de pace în subsolul clădirilor, în galerii edilitare şi de termoficare, în tuneluri tehnologice etc.
La nivelul UE şi NATO nu s-a impus o legislaţie privind protecţia populaţiei prin adăpostire, aceasta fiind realizată de fiecare ţară în funcţie de condiţiile şi resursele disponibile, în ţara noastră adăpostirea fiind reglementată prin Legea nr. 481/2004 *** Republicată privind protecţia civilă.
În acest sens, este necesară intensificarea acţiunilor de coordonare a autorităţilor administraţiei publice pentru menţinerea capabilităţilor de adăpostire a populaţiei şi în special a instalaţiilor necesare protecţiei şi asigurării activităţilor specifice din adăposturi şi puncte de comandă.
Personalul cu atribuţii în domeniu din cadrul IGSU organizează convocări de pregătire şi sesiuni de specialitate şi verifică, prin activităţi specifice nivelul de pregătire al personalului din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti.
Personalul de specialitate participă în grupurile de lucru, alături de specialişti din alte instituţii, la elaborarea normativelor, normelor şi instrucţiunilor tehnice, în vederea asigurării cadrului unitar de proiectare şi executare a adăposturilor şi amenajărilor de protecţie civilă. Totodată, personalul cu atribuţii în domeniul pregătirii populaţiei participă la elaborarea şi actualizarea Concepţiei de adăpostire.
Existenţa la nivel naţional a riscului producerii de accidente la obiective cu risc major în domeniul CBRN (chimic, biologic, radiologic şi nuclear) poate afecta grav mediul, sănătatea şi activităţile economice, având totodată un puternic impact psihologic atât asupra populaţiei.
Protecţia C.B.R.N. (chimică, biologică, radiologică şi nucleară) reprezintă acţiunea de ocrotire a populaţiei (salariaţilor), pe timp de conflict armat împotriva efectelor A.D.M. (armelor de distrugere în masă), iar pe timp de pace împotriva E.A.D.A. (emisii altele decât atacul cu arma nucleară, biologică sau chimică).
Cu alte cuvinte, protecţia C.B.R.N. reprezintă acţiunea de ocrotire a populaţiei (salariaţilor) împotriva contaminării chimice, biologice, radiologice şi nucleare şi se asigură prin mijloace speciale de protecţie individuală, colectivă şi prin alte măsuri tehnice şi organizatorice care se realizează din timp de pace, cu prioritate în zonele de risc nuclear, chimic sau biologic.
Operatorii economici cu surse de pericol nuclear, chimic sau biologic au obligaţia de a evalua periodic zonele de risc, de a stabili măsurile de prevenire şi de protecţie necesare, de a asigura înştiinţarea autorităţilor publice, de a alarma şi de a asigura protecţia populaţiei afectate.
Posibilitatea contaminării chimice, biologice, radiologice şi nucleare ca urmare a întrebuinţării A.D.M. este în mod curent condiţionată de existenţa unui conflict armat.
Accidentul nuclear, chimic, urgenţa radiologică şi poluarea accidentală constituie evenimente imprevizibile cauzate de avarierea sau deteriorarea unor instalaţii, a unui utilaj sau mijloc de transport sau acţiuni intenţionate ale teroriştilor, conducând la eliberarea în mediul înconjurător a unor substanţe ce pot avea impact deosebit asupra populaţiei şi a factorilor de mediu.
Pentru diminuarea efectelor produse de evenimente CBRN este necesar a se realiza un ansamblu de măsuri şi acţiuni de specialitate ce intră în competenţa organismelor militare, de protecţie civilă şi a unor instituţii civile, ce trebuiesc cunoscute şi respectate şi de către populaţie.
În conformitate cu prevederile art. 51 din Legea nr. 481/2004 *** Republicată privind protecţia civilă, protecţia chimică, biologică, radiologică şi nucleară a populaţiei (salariaţilor) se realizează prin mijloace de protecţie individuale, colectivă sau prin alte masuri tehnice şi organizatorice specifice, cu prioritate în zonele de risc. Instituţiile şi operatorii economici care produc, transportă, depozitează sau manipulează substanţe periculoase în cantităţi ce pot pune în pericol viaţa şi sănătatea cetăţenilor, organizează şi execută controlul contaminării chimice, biologice, radiologice şi nucleare a materiilor prime şi produselor finite şi realizează măsurile de decontaminare a personalului propriu, terenului, clădirilor şi utilajelor.